Hur ett turboaggregat fungerar

Posted on

Turboaggregat kan användas för att öka effekten i en bilmotor. När det kommer till högpresterande sportbilar, racerbilar samt bilar med stora dieselmotorer används ofta turboaggregat för att avsevärt öka motorns hästkrafter. En av fördelarna är att det ökar bilens hästkrafter utan att öka dess vikt, därav deras stora popularitet.
Den främsta fördelen med ett turboaggregat i en vanlig bensinmotor är möjligheten att öka motoreffekten utan att ta stor plats. En turbo är ett tillägg som monteras på en bils motor utan att ta bort den gamla. På så vis är det ett ekonomiskt sätt att öka bilens motoreffekt utan att behöva köpa en ny bil eller motor.
Hur fungerar då denna fantastiska teknik? Härnäst går vi igenom det.

Tekniken bakom ett turboaggregat
Ett turboaggregat är ett enkelt och kompakt sätt att lägga till mer motorkraft i en bil. Det som får turboaggregatet att öka motorkraften är dess användning av avgasflödet som snurrar en turbin. Den återanvänder med andra ord energi i avgaserna som annars hade gått till spillo i avgassystemet. Denna turbin snurrar i mycket höga hastigheter på upp till 150 000 varv per minut.
Tekniken tillämpar principen om att ju mer luft och bränsle som förbränns desto högre effekt. Energin som inte kommer till användning vid förbränning är det som driver turbinaggregatet via ett kompressorhjul som drivs av en gemensam axel. När kompressorhjulen svänger sugs omgivande luft in som komprimeras och passerar en laddluftkylare. Detta ökar densiteten innan den når motorn. Turboaggregatet är därmed ett genialiskt sätt att utnyttja motorns energi på ett mer komplett vis. Istället för att låta förbrända avgaser slösas bort används det istället till att omvandla det till kompressionsenergi. Av denna anledning kan ett turboaggregat vara mer effektiv än en vanlig bensinmotor, så länge bilen körs försiktigt.

Fördelar med ett turboaggregat
Flera fördelar finns med ett turboaggregat. Först och främst genererar den mer motorkraft än vanliga bensinmotorer av samma storlek. Den förbättrar alltså motorns förbränningsprocess och prestanda avsevärt.
Ett turboaggregat är en utbytbar del som brukar behövas bytas ut efter omkring 25 000 mil. Om du är duktig på att underhålla din bil kan den dock hålla ännu längre än så.
En motor med turboaggregat är lämplig för snabba och temporära kraftryck. Det tillför kraft när det behövs på samma gång som det ger en mindre och mer bränsleeffektiv motor. Dessutom bidrar den till att både minska utsläppen och förbättra körupplevelsen.